dinsdag 23 augustus 2011

De zorgboerderij


Afgelopen weekend zijn we naar een 'open dag' op een zorgboerderij geweest in de omgeving.
De zon scheen die dag en de kinderen hadden er extra veel zin in. Ook omdat de kinderen van
de boer en boerin bij onze kinderen in de klas - op school zitten.


Ze hebben verschillende dieren, die allemaal te aaien zijn... zeiden ze...


Het ene beest wat beter dan het andere...


De konijntjes wilden liever niet gestoord worden...



En het lukte niet om bij de kippen in de buurt te komen...




Lente en Roos deden mee aan een workshopje, spontaan, omdat alles er zo lekker uitzag!


Joey dacht dat hij niet op de foto zou komen zolang hij maar een beetje in elkaar gedoken zou zitten... whahaha...


En hier zijn de zelfgemaakte kippetjes klaar. Ze zijn prima gelukt, moesten eerst alleen nog mee in de hete auto naar huis... Thuis dan maar even in de koelkast om opnieuw in model gebracht te worden.



Uiteindelijk zagen ze er alle vier erg smakelijk uit!



Ik had 2,5 kilo tuinbonen gekocht, zagen er goed uit en leuk om ze weer eens te moeten doppen. Vonden de meisjes ook leuk om te doen. Ik zag ze liggen en het deed me denken aan bij 'oma' thuis. Daar was altijd veel groente en fruit uit moestuin en hingen zelfs aan de zolder de appeltjes te drogen - je weet wel die partjes met zo'n touwtje erdoor. (Jeugdsentiment - zucht -.) Jammer dat ik geen zolder heb, anders zou ik het zeker ook nog eens doen.




In de groene bak zit meer dan een bodempje afval van de tuinbonen in die grote hoeveelheid. Gisteren hebben we ze gegeten en ze smaakten weer heerlijk. Jammer dat ik nog steeds zwarte vlekken op mijn vingers heb van de bonen doppen - ik was vergeten handschoenen aan te doen...


Met mijn zus het voorlaatste weekend gesproken over wecken. Omdat mijn vader dat altijd deed bij ons thuis en het altijd goed lukte en heerlijk smaakte willen we weer eens wat gaan proberen. Omdat de appel- en perentijd weer voor de deur staat willen we nu kijken voor een weckketel en andere benodigdheden. Kunnen we rustig aan weer eens beginnen met appelmoes en stoofpeertjes. We hebben er zin in. Jammer dat mijn vader er niet meer is om nu eens onze weckresultaten te proberen... (en dan ga ik er maar van uit dat het gewoon gaat lukken...)


1 opmerking:

  1. O, gedroogde appeltjes, mijn oma had die ook altijd. Ik kon daar heel veel van wegsnoepen hoor!!

    Verse groente en fruit is zóveel lekkerder dan dat uit de winkel. De smaak is véél voller en als het groente is om te koken, heb je veel meer in je pan als het klaar is. Het lijkt wel of er in de groente van de winkel meer water in de groente zit i.p.v. groente.

    Mijn moeder verbaasde zich in ieder geval na de eerste poging en portie uit de pan dat er zóveel andijvie in zat, hahaha, en zó veel lekkerder van smaak was.

    Veel succes en plezier met jullie voornemen om met peertjes en appeltjes aan de slag te gaan...

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen