vrijdag 25 september 2009

Hexagonnetjes en een sjaal...

Op verschillende blogs ben ik een hexagon sprei tegen gekomen. Erg leuk maar een heeeeeel grooooooot ding om te haken. Ik liep al een paar dagen te twijfelen en toen zag ik een verwijzing naar attic24. Daar zag ik van die prachtige dingen, ik bedacht me dat ik dat ook zou moeten kunnen... Of het uiteindelijk een sprei zou worden of misschien een kussensloop zodra ik de moed ben verloren durf ik nu nog niet te zeggen. Lente keek af en toe een beetje mee op de blogjes waar ik aan het 'surfen' was. Zij ziet zo'n fijn sprei ook wel zitten...



Eerst even door de voorraad die ik nog heb liggen met allerlei garens en uiteindelijk ook nog even een paar kleurtjes gekocht voor een fleurig geheel...



Daarna ben ik enthousiast begonnen met het haken. Omdat ik geen patroon heb en dat ook niet kon vinden op internet, heb ik een foto van een hexagon sprei vergroot en uitgeprint. Daarna heb ik zelf een patroon geschreven zoals ik dacht dat het zou moeten zijn. Na een proeflapje en een kleine aanpassing ging ik... op naar de eerste bloem...




Lente zat de hele tijd al tegen me aan op de bank en wilde ook mee helpen met haken, dat is dan een beetje een lastige... Uiteindelijk samen weer eens in de voorraad aan het neuzen en daar lag nog een lekkere dikke katoen. Teveel om weg te gooien en te weinig om er daadwerkelijk een kledingstuk van te maken. Het verhaal eindigde met dat Lente nu heeft geleerd te vingerhaken, wat ze dan ook echt de hele middag heeft zitten doen. De kleur spreekt haar niet zo aan, wit is te saai, zegt ze. Maar ik heb met haar afgesproken dat we het werkje kunnen verven in iedere gewenste kleur,... maar niet eerder dan dat we van de dikke strengen vingerhaakwerk een vlechtwerk hebben gemaakt wat voor een sjaal door zou kunnen gaan. Ondertussen schoot ik niet meer op met de hexagon...




Tegen de tijd dat Lente naar bed ging had ik eindelijk een bloem af..




De andere morgen was ik lekker opgeschoten met het haakwerk. De avonden dat ik thuis ben is het best lekker een handwerkje ter hand te nemen, zeker nu het weer vroeger donker is. Ik weet trouwens nog heel goed wat een vervelend karweitje het is om al die hexagonnetjes aan elkaar te haken, daarom is het ook extra lekker dat dat direct tijdens het haken aan elkaar komt. Nu een avondje afhechten voor de boeg want dat achter elkaar doen als het hele sprei af is zie ik niet zitten...
De sjaal en de hexagon krijgen nog een vervolg... (als het goed is...)

2 opmerkingen:

  1. hoi,
    via via kom ik op jouw blog. Je schrijft leuk zeg!
    Maar ik vind die sprei helemaal geweldig!
    Mag ik van jouw misschien dat patroontje hebben? Ben niet zo'n ster in haken, moet ik echt weer even voor gaan zitten....Maar lijkt me een leuk werkje voor deze donkere avonden :-)

    Gr Arianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige sprei inderdaad! Mij zou je ook een geweldig plezier doen met dat patroontje en/ of wat instructies. Ik ben wel maar een beginnende haker, ik heb het vroeger altijd graag gedaan. Denk je dat het haalbaar is?

    BeantwoordenVerwijderen