donderdag 10 september 2009

Hoe een kikkertje een veldmuisje werd...

De laatste dagen was het lekker weer en ik wilde wat in de tuin gaan doen. Toen wij terug kwamen van vakantie was het onkruid flink gegroeid en waren er veel planten en bloemen uitgebloeid. (Ik heb zelfs nog eventjes gedacht dat de buurman het onkruid mest had gegeven, zo hard was het gegroeid.Hahaha.) Gisteren dus de dag om daarmee aan de slag te gaan: alle uitgebloeide planten wegdoen, de hortensia lekker terugsnoeien en het onkruid tussen de tegels uit halen. De tuin herfstklaar maken met wat andere leuke dingen.
Zag ik dat de ene tomatenplant weer was begonnen met tomaatjes geven en ik zag zelfs weer een aardbei aan de aardbeiplant.



Ook de hortensia is nog mooi groen, ik had helemaal geen zin om dat allemaal al weg te snoeien. Het ziet er nog goed uit, wellicht is het een beter idee meer aan de tuin te doen zodra de 'echte' herfst begint!



Roos en ik zaten even lekker in te tuin toen Roos ineens dacht dat ze iets langs het tuinhuisje zag bewegen. Zelf dacht ze dat het weer dat kleine kikkertje was, wat daar al eerder was gezien. Dat zou best kunnen, ondanks dat het niet echt kikkerseizoen is.

En ineens zag ik daar ook 'iets' bewegen. Bruingrijzig van kleur, zwarte kraaloogjes, lange staart en schattige ronde oortjes bovenop het koppetje... een heel apart kikkertje dus...



Een veldmuisje dat op zijn gemakje aan het rondneuzen is. Geen bange muis die wegschiet zodra er iets beweegt maar een ontspannen 'pompompiedom' muis. Het was voor de muis en mij geen probleem dat ik op het gemak het fototoestel even ging pakken en weer terugliep om wat foto's te maken. Als een ervaren model bleef het muisje zitten om zijn ding te doen.



Later scharrelt het beestje op zijn gemak door de tuin, gluurt hier en daar tussen de tegels, op zoek naar wat te eten.



Uiteraard heb ik even de achterdeur dichtgedaan - niet voor de kou - meer voor het veldmuisje. Een veldmuisje in je tuin is wellicht schattig maar zo'n brutaal en ontspannen beestje als dit heb ik liever niet in huis. Muizen in huis is een heel ander verhaal!!!!




1 opmerking:

  1. Wat een schattig muisje.... voor in de tuin dan hè! Ik zat ook al in mijn tuin te kijken of ik het al herfstklaar kan maken, maar alles staat nog zo gezellig te bloeien en dan is het zonde. Maar geheid als het wel de tijd daarvoor is giet het pijpenstelen of is het al ijskoud. Maar goed, nu is het nog prachtig weer en daar geniet ik nog heerlijk van!

    Ik zag dat jij ook zo'n verzameling tasjes hebt met inhoud. Ik heb er pas wéér een gevonden. Dit maal met een jurkje....

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen